50 jaar geleden, op 17 april 1964, onthulde Ford de Mustang. En niet zomaar een Mustang–een fastback coupé met een slanke nieuwe carrosserie en een krachtige V8 motor. De auto was ontworpen door de jonge stylist Larry Shinoda en hoofdingenieur Don Frey. Hij ontstond als antwoord op de Chevrolet Camaro en Plymouth Barracuda modellen van General Motors, en op Chrysler’s aanstaande Dart GTS die de Dodge Charger werd.
De eerste generatie Mustangs kende vele variaties, waaronder tweedeurs coupes, cabriolets (vooral de fastback uit 1966), vierdeurs sedans (Mustangs waren zowel in rechts- als linksgestuurde uitvoering verkrijgbaar) en stationwagens zoals de Ford Mustang Station W uit 1965 agon. De “pony car” klasse die de Mustang hielp ontstaan zou later ook de Chevrolet Camaro, Pontiac Firebird, en AMC Javelin omvatten.
De oorspronkelijke Mustang werd aangeboden met een 2,8 liter zes-cilinder motor of een 4,3 liter V8 motor. Een handgeschakelde vierversnellingsbak was standaard; een drietraps automaat was tegen meerprijs verkrijgbaar. Er waren allerlei opties verkrijgbaar, waaronder airconditioning, stuurbekrachtiging, en een keur aan radio’s.
De Mustang was meteen een hit en verkocht meer dan een miljoen exemplaren in de eerste achttien maanden dat hij op de markt was. Hij won Motor Trend’s Auto van het Jaar prijs voor 1965 en wordt nog steeds beschouwd als een van de invloedrijkste auto’s aller tijden.
In de loop der jaren heeft de Mustang veel veranderingen ondergaan. De meest opvallende verandering kwam in 1967 met de introductie van de nu iconische Shelby GT500. Met een krachtige V8 motor en een gestroomlijnd ontwerp werd de Shelby GT500 al snel een van de meest gezochte Mustangs op de markt.
In 1974 introduceerde Ford de Mustang II, een kleinere, zuinigere versie van de oorspronkelijke Mustang. De Mustang II werd niet goed ontvangen door critici of consumenten en wordt vaak beschouwd als een van de slechtste auto’s ooit gemaakt. Gelukkig leerde Ford van zijn fouten en ging terug naar de tekentafel voor de volgende generatie Mustangs.
De derde generatie van Mustangs, die in 1979 op de markt kwamen, hadden een meer aerodynamische vormgeving en een terugkeer naar V8 vermogen. Deze generatie zag ook de introductie van de nu beroemde “Fox body” Mustang. De Fox body Mustang zou een van de populairste Mustangs aller tijden worden.
De vierde generatie Mustangs, die in 1994 werd geïntroduceerd, had een vernieuwd ontwerp en nieuwe motoropties. Deze generatie zag ook de introductie van de SVT Mustang, een high performance versie van de Mustang die gebouwd werd door Ford’s Special Vehicle Team.
De vijfde generatie Mustangs, die in 2005 werd geïntroduceerd, had een geheel nieuw ontwerp, geïnspireerd op de oorspronkelijke Mustang. Deze generatie zag ook de terugkeer van de Shelby GT500, die was nu krachtiger dan ooit.
De zesde generatie Mustangs, geïntroduceerd in 2015, heeft een nieuw ontwerp en bijgewerkte motoropties. Het is de technologisch meest geavanceerde Mustang tot nu toe en hij is verkrijgbaar in zowel coupé als cabriolet carrosseriestijlen.
De Mustang heeft in de afgelopen 50 jaar een lange weg afgelegd. Van zijn nederige begin als fastback coupé tot zijn huidige status als een van de populairste auto’s op de markt, is de Mustang een Amerikaans icoon dat nog steeds passie en opwinding inspireert bij bestuurders over de hele wereld.