Stel je eens voor dat je op je boot op het water zit en ineens komt te zitten met een motor die niet meer werkt. Daar zit uiteraard niemand op te wachten en daarom is het zo belangrijk om ervoor te zorgen dat je buitenboordmotor goed werkt. Je zult dan optimaal plezier kunnen beleven met je bootje! Om ervoor te zorgen dat de motor goed functioneert voordat je het water op gaat, kun je de onderstaande tips gebruiken!
Startproblemen oplossen
Heeft je Honda buitenboordmotor problemen bij het starten? In de meeste gevallen heeft dit te maken met oude benzine waardoor de leidingen en mogelijk ook de carburateur verstopt zijn geraakt. Daarom moet je ervoor zorgen dat je altijd schone benzine gebruikt in de motor. Over het algemeen wordt bovendien aangeraden om sowieso geen brandstof dat ouder dan 4 weken is te gebruiken. Als je buitenboordmotor dan alsnog last blijft houden van startproblemen is het slim om naar een monteur te gaan.
Juiste benzine
Veel booteigenaren ervaren problemen sinds de nieuwe brandstof E10 geïntroduceerd is, wat te maken heeft met het feit dat deze benzine snel verouderd is. Startproblemen kunnen hierdoor zelfs al na drie weken ontstaan, wat met name te maken heeft met onderdelen die verstopt raken doordat het brandstof getransformeerd is tot drab. Gebruik daarom beslist geen E10 in je Suzuki buitenboordmotor. Wel kun je gebruik maken van E5 of een duurdere brandstofsoort.
Koelstraal controleren
Achter je motor komt een waterstraal tevoorschijn, deze koelstraal moet je zeker controleren voordat je gaat varen. In principe moet je dit zien als een optische hulpmiddel om te checken of je buitenboordmotor zichzelf koelt. Het zou desondanks kunnen dat je motor alsnog wel zichzelf afkoelt, maar je geen koelstraal krijgt te zien. Gebruik dan een satéprikker of iets soortgelijks om vuil te verwijderen. Ook moet je om de 2 tot 3 jaar de impeller vervangen, dit is het schoepenrad dat het water oppompt naar de motor.
Schone brandstoftank
Het is bovendien van belang om ervoor te zorgen dat je buitenboordmotor altijd een schone brandstoftank heeft. Zo moet er beslist geen vuil in zitten, maar ook water kan voor grote problemen zorgen bij zowel het brandstof als de motor. Heeft je boot nog een oude ijzeren tank? Je doet er dan goed aan om dit te vervangen door een brandstoftank van plastic. Op deze manier zul je hoe dan ook geen last hebben van roest.